Zakładanie sklepu internetowego krok po kroku

Jak otworzyć sklep internetowy

Rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Z roku na rok robimy coraz więcej zakupów przez internet. Dlatego warto urwać kawałek toru, szacowanego w Polsce na kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. W niniejszym wpisie skupię się na najważniejszych elementach otwierania sklepu internetowego.

Zakładam, że posiadasz pomysł na biznes, masz już zarejestrowaną działalność gospodarczą, wiesz czy będziesz płatnikiem VAT oraz czy będziesz posiadać kasę fiskalną. Następujące punkty, pozwolą Ci zebrać informacje, niezbędne przy projektowaniu swojego sklepu.

Asortyment

Pierwszym krokiem jest przemyślenie jakie produkty mają się znaleźć w sklepie. Czy będą posiadały wiele kombinacji np. kolory, wielkości, pojemności itp. Czy będą to proste produkty?

W przypadku posiadania złożony produktów tj. ubrania w wielu wersjach kolorystycznych i rozmiarach, pojawia się pytanie, czy warto dodawać jeden produkt z opcjami do wyboru podczas zakupu? Czy umieszczać wiele produktów – każdą kombinację jako oddzielny rekord w bazie?

Z punktu widzenia pozycjonowania, warto dodawać każdą wersję oddzielnie, z uwzględnieniem niepowtarzalnych tytułów i opisów zawierających unikalne treści oraz cechy produktu. Przedstawię to na przykładzie koszulki, nazwa produktu może wygląda następująco: Czarny t-shirt serek slim fit Marka. Rozmiar można uwzględnić jako atrybut, który będzie wybierany podczas zamawiania.

Z dużą liczbą produktów bez problemu poradzą sobie filtry, dzięki temu klient będzie mógł wyświetlić tylko koszulki w kolorze czarnym, w wersji slim, w rozmiarze L.

Struktura kategorii i podstrony

Kolejnym etapem będzie rozplanowanie drzewa kategorii oraz listy podstron, jakie będziemy chcieli posiadać w sklepie. Przyda się to podczas projektowania wyglądu. Będziemy z góry wiedzieć, jak dużo przestrzeni potrzebujemy na menu główne, kategorie oraz dodatkowe informacje.

Warto zadbać o to, aby podział na kategorie był jasny i czytelny, żeby ich zagłębienie nie było zbyt duże. Dobrze jest trzymać się 3 – 4 kliknięć, które trzeba wykonać, żeby dotrzeć do pożądanej informacji – zaczynając od strony głównej, kończąc na stronie produktu.

Sklep internetowy na skrypcie open source czy autorskie rozwiązanie?

Jak zrobić sklep internetowy, który będzie spełniał nasze oczekiwania, a koszt stworzenia i prowadzenia sklepu nie będzie wysoki? Co jest lepsze? Skrypt open source, czy płatne oprogramowanie wykonane na nasze zlecenie?

To zależy od potrzeb i otoczenia w jakich sklep będzie działał. Gotowe rozwiązania, takie jak WooCommerce czy Prestashop, sprawdzają się w większości przypadków. Problem może pojawić się gdy produkty mają mieć bardzo dużo kombinacji, gdy sklep ma być zintegrowany z zewnętrznym oprogramowaniem lub obsługiwać ruch idący w setki tysięcy wizyt.

Podczas wyboru oprogramowania, warto skonsultować się ze specjalistą. Jeśli będzie to sklep z kilkoma tysiącami prostych produktów, prawdopodobnie wystarczy darmowe oprogramowanie, które zostanie zoptymalizowane i przyśpieszone np. za pomocą pamięci podręcznej (cache). Pozwoli to uniezależnić się od konkretnego wykonawcy oraz ograniczyć koszty założenia sklepu.

Wygląd sklepu – indywidualny projekt graficzny czy gotowy szablon?

Kluczowym etapem, zaraz po wyborze silnika sklepu, jest zaprojektowanie wyglądu. Można stworzyć sklep w oparciu o indywidualny projekt graficzny, który będzie w pełni dostosowany do Twoich potrzeb. Jest to rozwiązanie bardziej kosztowne, ale daje więcej możliwości. W tym przypadku konieczna będzie pomoc profesjonalistów, gdyż większość osób nie ma wiedzy, doświadczenia i narzędzi, które są niezbędne przy projektowaniu grafiki. W zależności od wykonawcy i Twoich oczekiwań, będzie się to wiązać z inwestycją na poziomie od 1300 do 3000 zł, a w przypadku niektórych firm, ponad 5 tysięcy złotych.

Tańszą opcją jest skorzystanie z gotowego szablonu, dzięki temu, czas realizacji takiego sklepu będzie znacznie krótszy. W przypadku większości firm, wystarczy czytelny, bezpłatny szablon, który zostanie dostosowany kolorystycznie i funkcjonalnie.

Płatne szablony można znaleźć na https://themeforest.net/ zaś bezpłatne szablony/motywy dla systemu WordPress na https://wordpress.org/themes/tags/e-commerce/.

Należy się zastanowić jak ma wyglądać nagłówek, stopka, strona główna, lista produktów, koszyk i strona produktowa. Jakie informacje chcesz na nich zawrzeć? Jaki ma być układ treści na stronach? Nie można zapomnieć o kolorystyce oraz logo sklepu. Dla ułatwienia zerknij jak zrobiła to konkurencja.

Integracja sklepu z zewnętrznym oprogramowaniem i dostawcami usług

Istotną kwestią jest zakres integracji sklepu z różnymi zewnętrznymi usługami i programami, które wpływają znacząco na wygodę robienia zakupów oraz obsługę zamówień. Należy się zastanowić, które funkcjonalności będą dla nas przydatne w pierwszym etapie działalności oraz później, gdy sklep zacznie generować dużą sprzedaż.

  • System magazynowy – połączenie programu zarządzającego stanami magazynowymi ze sklepem jest szczególnie ważne w przypadku oferowania kilkuset, kilku tysięcy produktów oraz gdy liczba zamówień jest duża. Synchronizacja stanów pomoże zapanować nad sytuacją, dzięki czemu nie sprzedamy towaru, którego nie posiadamy w magazynie. Warto także zastanowić się nad importem produktów do sklepu, co pozwoli nam skrócić czas wprowadzania produktów do platformy e-commerce.
  • Program księgowy – integracja programu księgowego ułatwi nam zarządzanie fakturami oraz zaoszczędzić czas potrzebny na wystawianie faktur. Nie jest to konieczna funkcjonalność, gdy sprzedajemy produkty głównie dla konsumentów i rozliczamy się w oparciu o paragony.
  • Szybkie płatności – funkcja, której nie można pominąć. Płatności typu payu, dotpay czy polecany przeze mnie tpay zmniejszą liczbę porzuconych koszyków, ułatwią klientowi płacenie oraz sprawią, że w ciągu kilku minut będziemy widzieć w panelu zarządzania zamówieniami status „opłacone”. Dodatkowo mamy zabezpieczone środki na koncie pośrednika płatności i stosunkowo szybko możemy je wypłacić na własny rachunek bankowy. Jak już wspomniałem polecam tpay, ze względu na niskie opłaty transakcyjne. Ja i moi kontrahenci korzystają z ich usług od wielu lat. Korzystając z ref. linka https://secure.tpay.com/partner/rejestracja/5d7f9dcal9t75xrG dostaniesz korzystniejszą ofertę. Prowizja wyniesie tylko 1,5% i nie zapłacisz dodatkowej opłaty od każdej zrealizowanej transakcji.
  • Dostawa – połączenie Twojego ecommerce z kurierem, pocztą polską czy paczkomatami ponownie zaoszczędzi kilka cennych minut na każdym zamówieniu. Zamiast przepisywać dane adresatów, wystarczy, że z poziomu sklepu zarejestrujesz wysyłkę i wydrukujesz gotową etykietę nadawczą. Przemyśl także, czy chcesz wysyłać towar tylko po otrzymaniu płatności z góry? Czy może w celu zwiększenia współczynnika konwersji umożliwisz kupującym płatności przy odbiorze. Pamiętaj, że zamrozisz w ten sposób środki, a część przesyłek może wrócić do Ciebie nieopłaconych.
  • Allegro – wielu naszych Klientów oprócz prowadzenia własnego sklepu prowadzi sprzedaż na Allegro. Powiązanie sklepu z systemem aukcyjnym, ułatwi wystawianie nowych aukcji, obsługę zamówień oraz kontrolę stanów magazynowych w jednym miejscu.
  • Porównywarki cenowe – dobrym wsparciem sprzedaży są porównywarki cenowe. Na początku przygody z e-commerce, reklama z wykorzystaniem porównywarek jest stosunkowo tanim źródłem nowych zamówień, przy założeniu, że ceny oferowanych produktów będą konkurencyjne.
  • Google Ads i reklamy produktowe – już na etapie tworzenia sklepu warto przygotować się do promocji produktów w Google Ads za pomocą platformy Merchant Center. Większość programów do ecommerce wspiera integrację z systemem reklamowym Google za pośrednictwem płatnych i darmowych modułów. Posiadamy duże doświadczenie we wdrażaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych z wykorzystaniem automatycznie generowanych plików XML na potrzeby Google Ads. Dobrze ustawiona i ciągle optymalizowana reklama produktowa, generuje bardzo dużą sprzedaż przy zachowaniu niskich kosztów konwersji.

RODO, regulamin i polityka prywatności

Wielu klientów podczas myślenia o tym jak założyć sklep internetowy zapomina o aspektach prawnych lub je bagatelizuje. Skontaktuj się z prawnikiem w Twoim mieście lub skorzystaj z usług kancelarii, które specjalizują się w obsłudze sklepów i serwisów internetowych. Profesjonalista pomoże Ci przygotować bezpieczny regulamin, politykę prywatności, formularz zwrotów oraz spełnić wymogi RODO.

Jeśli masz ograniczane środki, wspomniane kancelarie prawne oferują tanie pakiety, gotowe dokumenty, które dostosowują do Twoich potrzeb. Na pewno będzie to lepsze rozwiązanie niż samodzielne tworzenie takich dokumentów. Klientom dla których wykonujemy sklepy internetowe, zapewniamy zniżkę na usługi zaprzyjaźnionej kancelarii prawnej.

Pamiętaj, że dobry regulamin oraz polityka prywatności to zabezpieczenie Twoich interesów. Nie warto ryzykować kopiując gotowce, czy delikatnie mówiąc „pożyczając” regulamin z innego sklepu.

Wybór domeny i hostingu

Założenie sklepu to także wybór nazwy, domeny oraz firmy hostingowej, która będzie odpowiedzialna za sprawne działanie Twojego sklepu internetowego. Gdy Twoją grupą docelową będą Polacy, wybór końcówki domeny wydaje się prosty, najlepiej będzie zarejestrować domenę pl np. w OVH. W długiej perspektywie, będzie to korzystniejszy wybór, niż darmowa domena na pierwszy rok u jednego z dużych graczy, gdzie za każdy kolejny rok będzie trzeba płacić dwa razy więcej niż u konkurencji. Pamiętaj, aby nazwa sklepu i domeny były łatwe do zapamiętania. Przemyśl tą kwestię dokładnie, ponieważ późniejsza zmiana adresu będzie nieść za sobą sporo wyzwań i negatywnych konsekwencji.

Mając wymyśloną nazwę, zaprojektowane logo i wykupioną domenę przychodzi czas na wybór hostingu, czyli usługi utrzymania Twojego sklepu na serwerze. Jeśli źle wybierzesz, skutki mogą być opłakane. Sklep będzie ładował się wolno, dane Twoich klientów nie będą bezpieczne, a przerwy w działaniu zbyt częste. Strona internetowa powinna ładować się krócej niż 3 sekundy, w zasadzie im szybciej tym lepiej.

Warto przedyskutować ze specjalistą, czy hosting, który masz na oku, obsłuży wybrany silnik sklepu. Nie zapomnij o tym aby wdrożyć certyfikat SSL, bez niego połączenie ze sklepem nie będzie szyfrowane, co nie jest bezpieczne i negatywnie wpływa na odbiór sklepu przez część konsumentów.

Samodzielne wykonanie sklepu czy zlecenie specjaliście

Mając wszystko zaplanowane przychodzi czas na podjęcie decyzji, czy robimy sklep samodzielnie albo z pomocą znajomego? Czy może warto zlecić zadanie specjaliście? Jeśli sprawnie posługujesz się komputerem i masz dużo czasu na czytanie poradników oraz dokumentacji lub znasz kogoś, kto poradzi sobie z uruchomieniem sklepu np. w oparciu o WordPress i WooCommerce to dobrze. Pozwoli Ci to zaoszczędzić pieniądze, kosztem czasu i nierzadko jakości. Niestety często wdrożenie sklepu „metodą gospodarczą” trwa miesiącami lub w ogóle kończy się niepowodzeniem.

Lepszym rozwiązaniem będzie powierzenie zadania profesjonalistom z doświadczeniem oraz skupienie się na tym, na czym się znasz. Z pewnością w swojej dziedzinie jesteś bardzo efektywny i zamiast tracić czas, oszczędzając np. kilka tysięcy, możesz działać w swojej branży i zarobić kilka razy więcej, niż wyniesie koszt uruchomienia sklepu przez firmę zewnętrzną.

Pojawia się pytanie jak wybrać właściwego wykonawcę? Otóż zacznij od wypytania się wśród znajomych. Może mogą kogoś polecić? Przejrzyj strony firm, które zajmują się wykonywaniem sklepów internetowych. Zapoznaj się z ich realizacjami oraz poszukaj opinii na ich temat. Warto zadzwonić do firm dla których realizowali projekty. Będzie to najlepsze źródło informacji i wiarygodnych opinii.

Nie ma co ukrywać, niniejszy tekst ma dwa cele. Pierwszy to pomoc osobom, które chcą założyć sklep internetowy i potrzebują informacji na ten temat. Drugi, to przedstawienie mojej firmy jako grupy specjalistów, którzy mają doświadczenie i mogą Ci pomóc w uruchomieniu sklepu. Jeśli masz ochotę, skorzystaj z formularza bezpłatnej wyceny lub zobacz poniżej ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego.

Koszty sklepu internetowego

Założenie sklepu to większy wydatek niż stworzenie strony informacyjnej. Na jego wysokość ma wpływ wiele czynników, w tym stawki godzinowe, które w zależności od firmy najczęściej wahają się pomiędzy 70 a 200 zł netto.

  1. Utworzenie typowego sklepu na szablonie z systemem WordPress i WooCommerce to inwestycja na poziome 3 000 – 5 000 zł netto. Cena sklepu internetowego z indywidualnym projektem graficznym na WP oscyluje przeważnie pomiędzy 5 500 a 9 000 zł netto. W przypadku droższych firm, cena założenia sklepu może drastycznie wzrosnąć.
  2. Rejestracja domeny kosztuje zazwyczaj około 10 zł netto, zaś przedłużenie na następny rok 40-60 zł netto. Utrzymanie sklepu na dobrym serwerze (hosting) to wydatek 100 – 200 zł netto rocznie, przy założeniu, że skrypt sklepu jest zoptymalizowany, a liczba odwiedzić nieduża. Przy dużych sklepach, posiadających po kilkadziesiąt tysięcy odwiedzin dziennie, koszty będą wyższe, ale przy tej skali biznesu to nie będzie problemem. Warto dodać, że niektórzy wykonawcy mają promocje na pierwszy rok działalności. Moja firma w ramach utworzenia sklepu zapewnia bezpłatny hosting na rok.
  3. Kolejną bardzo ważną i potrzebną pozycją w strukturze wydatków jest promocja. W przypadku sklepów internetowych, najlepiej sprawdzają się reklamy typu PPC(płatność za kliknięcie) np. w Google Ads czy Facebook Ads oraz pozycjonowanie w formie długiego ogona. Kampanie reklamowe jakie tworzymy dla naszych Klientów dają w zasadzie natychmiastowe efekty – sprzedaż, a na wyniki pozycjonowania trzeba poczekać.

    Koszt pierwszego rodzaju promocji będzie mocno uzależniony od konkurencji i możliwości finansowych. Można zacząć z niewielkim budżetem na poziomie 2 – 3 tysięcy złotych i z każdym kolejnym miesiącem oraz większą sprzedażą podwyższać tę kwotę. Firma obsługująca Twoje kampanie reklamowe powinna zadbać, aby zwrot z inwestycji był na odpowiednim poziomie, a wtedy wydawanie 10 – 30 tysięcy miesięcznie przy przykładowej marży na poziomie 25% oraz 5% koszcie pozyskania sprzedaży, będzie mile widzianą inwestycją.

    Z pozycjonowaniem sklepu na nowej domenie można odczekać kilka miesięcy, żeby domena nabrała trochę mocy i autorytetu „w oczach Google”. W tym czasie, można pozyskać kilka linków z katalogów oraz zadbać o szybkość ładowania i optymalizację treści (opisów kategorii i produktów). Prowadzenie skutecznej kampanii reklamowej pozwoli nam zbudować zaplecze finansowe i dzięki większej sprzedaży uzyskamy zniżki u dostawców towarów. Później należy przejść do konkretnych działań z zakresu optymalizacji i pozyskiwania linków. W zależności od branży oraz sklepu trzeba liczyć się inwestycją na poziomie minimum 3 – 6 tysięcy zł netto miesięcznie.

Podsumowanie kosztów

Sklep internetowy na samym starcie wraz z regulaminem będzie kosztował przynajmniej 3-4 tysiące netto, a jego utrzymanie i promowanie 2 – 3 tysiące miesięcznie. Do tego doliczmy prowadzenie księgowości 200 – 500 zł oraz ewentualne wynajęcie magazynu i kupno towaru. Tańszą opcją będzie skorzystanie z dropshippingu, wtedy odpadną nam dwa ostatnie wydatki.

Jak otworzyć sklep internetowy – check lista

  1. Wybierz odpowiednią formę działalności oraz opodatkowania w tym kwestii związanych z VAT. Pamiętaj, że nie zawsze trzeba posiadać kasę fiskalną.
  2. Wybierz biuro rachunkowe i zarejestruj działalność gospodarczą (na sam koniec).
  3. Przemyśl kwestię asortymentu, przygotuj listę kategorii oraz strukturę podstron w sklepie. Warto, przyjrzeć się konkurencyjnym sklepom.
  4. Zastanów się z jakimi usługami zewnętrznymi sklep ma zostać zintegrowany (kurier, płatności, księgowość, reklama itp).
  5. Wymyśl nazwę sklepu, opracuj logo oraz zarejestruj domenę.
  6. Znajdź sprawdzonego wykonawcę sklepu i wspólnie wybierzcie najlepsze oprogramowanie. Sprawdź czy w ramach uruchomienia sklepu otrzymasz hostingu za darmo.
  7. Przygotuj regulamin, politykę prywatności i inne potrzebne dokumenty. Lepiej skorzystaj z pomocy prawników.
  8. Wybierz zaufaną agencję, która wypromuje Twój sklep. Zwróć uwagę, czy firma może pochwalić się referencjami oraz statusem Google Partner – jak my :). Zapytaj także o bezpłatny kod/voucher dający kilkaset złotych na reklamę.