Współczesne przysłowie głosi – jeżeli czegoś nie ma w Google, to znaczy, że nie istnieje. Śmiechem, żartem, to stwierdzenie może okazać się bardzo prawdziwe. Dziś prawie każdy korzysta z internetu. W tym moi 60-letni rodzicie. Co to oznacza? Tyle że trzeba w nim być, posiadać firmową stronę, na którą klient może wejść i poznać Twoją ofertę. Tu pojawia się pytanie, ile kosztuje strona internetowa? Cena strony internetowej zależna jest od wielu czynników. Wyobraź sobie dom, który chcesz postawić. Mały dom z dwoma pokojami, kuchnią i łazienką. Taki projekt będzie o wiele tańszy niż wypasiona willa z basenem. Dokładnie tak samo działa to w przypadku witryn internetowych. Skomplikowana strona będzie po prostu droższa.

Podstawowe informacje

Na samym początku warto wiedzieć jak dzielimy strony internetowe:

  1. Strony statyczne (sam HTML)
  2. Strony oparte o system CMS (np. WordPress)

Różnica między tymi stronami jest bardzo prosta. Edycja strony opartej o CMS nie wymaga od użytkownika żadnej wiedzy związanej z kodem. Wiele firm zawyża koszt stron opartych o CMS, co uważam, że w roku 2019 nie ma najmniejszego sensu. Dlatego zawsze staraj się wybrać firmę, która od razu zaproponuje Ci rozwiązanie oparte na systemie zarządzania treścią (CMS). Oprócz tego, w jaki sposób nasza strona zostanie zbudowana, na cenę mają także wpływ dodatki: slider, formularz kontaktowy, rozbudowana galeria, wersje językowe. To tylko kilka elementów, które mają wpływ na koszty. Najbardziej istotnym elementem wyceny będzie szata graficzna. Strona z indywidualnym projektem graficznym będzie droższa od strony opartej na darmowym lub płatnym szablonie.

Strona z indywidualnym projektem graficznym

Szata graficzna jest niezbędna do wykonania strony internetowej. Dobrze zaprojektowana przyciągnie klientów i zachęci do kontaktu. Stworzenie indywidualnej grafiki na stronę, znacząco wpływa na cenę projektu. Na początku grafik musi zaprojektować stronę główną, podstrony, każdy element, który będzie widoczny na stronie. Potem webmaster „tnie projekt” i zamienia go w kod. Takie działania wymagają czasu i nakładu pracy. Dlatego koszt wykonania strony z projektem graficzny jest większy.

Tworzenie witryny opartej o projekt graficzny ma w zasadzie same plusy. Przede wszystkim masz kontrolę nad każdym elementem strony. Będzie ona unikalna, a do tego dobrze zaprojektowana witryna wpłynie pozytywnie na user experience (UX). Jest to wybór idealny dla firm, którym zależy na budowie odpowiedniego wizerunku wśród swoich klientów.

Minusami strony opartej o projekt graficzny mogą być kiepska optymalizacja oraz brak planowania przyszłości. Nie każda agencja, która projektuje strony zna się na SEO i UX. Interaktywne strony, na których każdy element się rusza, bardzo często mają masę niepotrzebnego kodu. Inną sprawą jest przyszłość strony. Czasami jest tak, że z różnych powodów rozstajemy się z pierwszym wykonawcą strony, a u nowego słyszymy, że strona jest w zasadzie do wyrzucenia, bo jest zrobiona na autorskim CMSie, którego nikt nie ma ochoty przerabiać. Dlatego podczas wyboru rozwiązania warto postawić na popularny CMS, dobrze zanany wielu web deweloperom.

Ile kosztuje strona internetowa oparta o indywidualny projekt? Cena projektu zależy od tego, jak rozbudowana będzie witryna. Grafikę na prostą stronę internetową można zaprojektować za 1000 zł netto. W przypadku bardzo skomplikowanych projektów cena ta może wzrosnąć nawet do 2000 – 3000 zł netto. Wszystko zależy od ilości elementów, które grafik musi wykonać. Do tego należy doliczyć koszt czasu pracy kodera, czyli co najmniej 1800 zł netto, a w przypadku bardziej rozbudowanych stron/serwisów cena może sięgnąć kilku – kilkunastu tysięcy złotych.

Tania strona na szablonie, czyli ile kosztuje strona na WordPress?

WordPress to jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią. Charakteryzuje się łatwością w obsłudze. W 2019 roku prostota edycji treści to moim zdaniem podstawa. Właśnie dlatego nie zalecam tworzenia stron opartych o sam HTML. Oprócz przystępności w zarządzaniu, WordPress ma także inną zaletę — szablony graficzne.

W odróżnieniu od indywidualnego projektu graficznego, szablony są już gotowe. Można je edytować i dostosować do wymogów klienta. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie ma pewne ograniczenia. Przede wszystkim struktura szablonu jest sztywna. Możemy zmienić kolor czcionki, zdjęcia itd. ale ich układ przeważnie jest stały. Dzięki temu rozwiązaniu firma tworząca stronę oszczędza czas związany z projektowaniem i wdrażaniem grafiki, a klient pieniądze. Oczywiście można zmienić strukturę szablonu, ale będzie to wiązać się z większym nakładem czasu i pieniedzy.

Szablony można podzielić na te płatne i darmowe. Płatne przeważnie są bardziej rozbudowane i oferują o wiele więcej opcji, niż te darmowe. Cena płatnych szablonów oscyluje w okolicach 40-60$. Darmowe szablony są prostsze. Nie znaczy to, że są brzydsze. Myślę, że w przypadku darmowych szablonów każdy znajdzie coś dla siebie.

Plusami wyboru tego rozwiązania są na pewno niskie koszty stworzenia strony i szybki czas realizacji. Minusem jest na pewno to, że strony na szablonie wyglądają podobnie do setek innych w sieci. Ciężko tu o oryginalność.

Ile kosztuje strona na szablonie? Cena najprostszej strony opartej od system WordPress zaczyna się od 600 zł netto.

Strona w abonamencie

Chcesz tanią stronę internetową? Nie masz kilku tysięcy na projekt graficzny? Być może jest to rozwiązanie, którym będziesz zainteresowany. Oferta polega na tym, że wykonawca strony będzie co miesiąc wystawiał Ci fakturę na niewielką kwotę. Można to porównać do systemu ratalnego. Na pewno nie obciąży to budżetu firmy.

Plusem takiego rozwiązania jest to, że za niewielką opłatę dostajemy w pełni sprawną stronę internetową, na której klienci znajdą informacje o Twojej firmie, dane kontaktowe itd.

Minusów jest o wiele więcej. Pierwszym i chyba najważniejszym minusem jest to, że takie strony są zazwyczaj bardzo ubogie. Kolejnym minusem są umowy. Nie wszystkie firmy stosują uczciwe praktyki. Przy systemie abonamentowym bardzo często dochodzi do sytuacji, w który klient jest co prawda właściciele plików strony, ale nie jest właścicielem domeny. Po zakończeniu umowy może ją przedłużyć lub wykupić domenę w dużo wyższej cenie.

Ceny zaczynają się od 80 zł netto miesięcznie. Długość umowy zależna jest od firmy. Większość firm działających w ten sposób preferuje umowy na okres dwunastu miesięcy. Zatem ile kosztuje strona internetowa w abonamencie? Mnożąc 80 zł razy 12 miesięcy, dostajesz łączny koszt w postaci 960 zł + VAT.

Na co zwrócić uwagę przy zamawianiu strony internetowej?

Strony internetowe mają różne ceny. Jedne są tańsze, inne są droższe, ale dobry wykonawca zawsze będzie miał się czym pochwalić w swoim portfolio. Nawet, wtedy gdy wykonuje tylko małe projekty. Dlatego szukając firmy, warto sprawdzić jej realizacje. Prawdziwy profesjonalista chętnie chwali się swoimi pracami.

Kolejnym istotnym elementem są techniki i technologie, jakie zostaną wykorzystane przy pracy. Warto związać się z firmą, która myśli przyszłościowo. Obecnie technika RWD (responsywana strona internetowa, która sama dopasowuje się do ekranu) jest w zasadzie standardem. Mimo to są na rynku firmy, które o tym zapominają.

O domenie wspomniałem w kontekście stron abonamentowych, ale warto tym pamiętać. Nadal można naciąć się na wykonawcę, który chętnie pomoże w zarejestrowaniu domeny, a po roku zażąda wygórowanej ceny za przeniesienie praw.

Firma czy freelancer?

Tworzenie stron internetowych to branża, w której znajdziemy zarówno duże agencje, jak i firmy działające na podstawie jednoosobowej działalności gospodarczej. Dzięki temu klient ma spory wybór, co sprawia, że koszty stworzenia strony nie są jakoś specjalnie wygórowane. Mimo to nadal wielu klientów ma dylemat, czy stronę www powinna wykonać duża firma, czy skorzystać z usług freelancera?

Duża agencje bardzo często opierają się na doskonałym marketingu. W pięknych słowach opisują współpracę. Prawda jest taka, że z tym bywa różnie. Są firmy, które trzaskają po kilkaset projektów rocznie. Ile faktycznie taka firma jest w stanie poświęcić Twojej stronie?

W przypadku freelancerów np. studentów, sprawa jest trudniejsza. Nie każdy z nich prowadzi swoje portfolio i może pochwalić się referencjami do klientów. Na pewno za zatrudnieniem freelancera przemawia cena, bowiem przeważnie zaoferuje on niższą kwotę, niż duża firma. Czas realizacji także może być szybszy, choć tu też różnie bywa.

W obu przypadkach możesz być zadowolony. Wszystko zależy od tego, czy podczas rozmowy będziesz czuł, że to jest to. Chemia między klientem a wykonawcą jest najważniejsza 😉

Strony internetowe cennik

Czas przejść do konkretów i stworzyć mały cennik stron internetowych.

Strony internetowe cena:

  • Strona internetowa w oparciu o indywidualny projekt graficzny: od 2800 zł netto;
  • Rozbudowana strona – serwis internetowy: od 5000 zł netto;
  • Strona internetowa na szablonie: od 600 zł netto;
  • Strona w abonamencie: od 80 zł netto / miesiąc.

Ile kosztuje strona internetowa? Jak widać, koszty stworzenia witryny internetowej są różne. Wszystko zależy od tego, jakie masz wyobrażenia i czego oczekujesz. Jedno jest w tym pewne. Dobra strona sprawi, że klient chętnie na niej zostanie. Warto zaplanować budżet na stronę www. To jest inwestycja, która powinna się zwrócić.

Podsumowanie

Czas na małe podsumowanie. Strona internetowa pomoże zbudować wiarygodność firmy. Nie oszukujmy się, niemal każdy z nas szuka informacji na temat usług i produktów w sieci. Brak strony może negatywnie wpływać na wizerunek firmy. Jeżeli nie chcesz, aby firma, którą prowadzisz, była postrzegana jako „krzak”, warto zainwestować w stronę.

Koszty stworzenia strony są w dużej mierze zależne od tego, czego oczekujesz. Nowoczesna witryna internetowa oparta o projekt graficzny, czy prosta strona na szablonie? To jest decyzja czysto biznesowa. Nie ważne co wybierzesz. Ważne, aby oferta, którą otrzymasz, była uczciwa i odpowiadająca Twoim potrzebom. Staraj się wybrać firmę otwartą, która słucha tego, co masz do powiedzenia, bo tylko w ten sposób uzyskasz zadowalający efekt.