Poniżej zostaną przedstawione czynniki, które mają duży wpływ na pozycje stron w wynikach organicznych. Wielu specjalistów uważa, iż treść jest najważniejszym elementem w procesie pozycjonowania, choć tak naprawdę dotyczy to ogólnie promocji. Zasada działania jest prosta, jeżeli serwis oferuje użytkownikowi treści na wysokim poziomie, wówczas jest on doceniany, a dalsza reklama czyni się samoistnie. Zadowolony użytkownik poleca witrynę znajomym lub też umieszcza odsyłacz na swojej stronie bądź blogu, co powoduje dodatkowy ruch na promowanym serwisie oraz wpływa na wyższe pozycje w wyszukiwarkach.

Wyszukiwarki widzą treść trochę inaczej niż ludzie, gdyż nie zwracają uwagi na grafikę czy wymyślne animacje. Skupiają się na tekstach oraz kodzie strony. Dlatego warto zwrócić uwagę na zgodność struktury dokumentu z zaleceniami World Wide Web Consortium (W3C), czyli organizacji zajmującej się tworzeniem standardów i wytycznych, które zapewnią długotrwały rozwój sieci Internet. Jedną z takich wytycznych jest oddzielenie struktury od prezentacji. Działanie to polega na wyłączeniu z dokumentu znaczników opisujących wygląd strony(rozmiar czcionki, kolor, położenie tekstu itp.) np. do oddzielnego pliku zawierającego kaskadowe arkusze stylów (CSS). Dzięki temu roboty będą miały ułatwioną analizę treści strony, a programista w przypadku potrzeby zmiany wygląd elementu powtarzającego się na wielu podstronach, wprowadzi zmiany tylko w jednym pliku.
Istotnym elementem optymalizacji strony jest ustalenie odpowiedniego tytułu, który będzie zawierał najważniejsze frazy kluczowe. Ważne jest też aby dobrze odzwierciedlał zawartość dokumentu i był napisany poprawnie, gdyż jest on widoczny dla użytkowników.
Metatagi: „keywords” oraz „description” nie są widoczne dla użytkowników, ale już wyszukiwarki biorą je pod uwagę podczas oceny serwisu. „Keywords” – jest to lista słów kluczowych, które określają zawartość podstrony. Zaś pole „description” jest krótkim opisem, streszczeniem strony. Idealnym rozwiązaniem jest sytuacja, w której dla każdej podstrony serwisu jest przygotowany oddzielny zestaw słów kluczowych oraz opis.
Nagłówki powinny ułatwiać zapoznawanie się z dokumentem oraz informować o czym traktuje dany tekst lub akapit. Powinny się w nich znajdować słowa kluczowe ale bez zbędnego nasycenia. Oprócz nagłówków innym wyróżnieniem tekstu, które jest brany pod uwagę przez wyszukiwarki jest pogrubienie, zapisywane za pomocą znacznika <b> lub <strong>. Podczas formatowania tekstu warto też skorzystać z kursywy.
Wyszukiwarki bardzo dużą wagę przywiązują do słów umieszczanych w opisie linków, czyli w tzw. anchor text. Zawarty tam tekst powinien być podsumowaniem tego, co znajduje się w docelowym dokumencie. Odpowiednie linkowanie wewnątrz serwisu może przynieść naprawdę zaskakująco dobre efekty, choć większą rolę pełnią linki przychodzące – odsyłające z innych stron. Nie zaszkodzi opatrzyć odsyłaczy atrybutem title, w którym dodatkowo można zawrzeć słowa kluczowe. Na ranking strony pozytywnie mogą wpłynąć nazwy domen, poddomen, plików oraz przemyślana struktura katalogów. W nazwach powinno się umieścić słowa kluczowe, których obecność wpłynie na pozycje serwisu oraz podpowie internaucie co dane podstrony mogą zawierać.

Odpowiednia optymalizacja serwisu wpłynie na zwiększenie oglądalności, której powodem będą wysokie pozycje na frazy typu „long tail”. Chris Anderson w artykule „The Long Tail” (tytuł w dokładnym tłumaczeniu na język polski oznacza „długi ogon”) pisał model biznesowy Amazon, Netflix, świadczący o tym jak duży, łączny dochód generują produkty często mało popularne. Wiele sklepów internetowych zawdzięcza swój sukces dużej ilości produktów, choćby przez to, że ludzie wyszukując mało popularny produkt, którego nie mogą znaleźć w tradycyjnym sklepie trafiają na ofertę e-sklepu, który nie ma takich problemów jak zmieszczenie towaru na ograniczonej powierzchni sklepowej. Taki zakup przemnożony przez tysiące daje znaczny dochód, który nie zostałby osiągnięty bez tak bogatego asortymentu. Przenosi się to bezpośrednio na sytuację stron internetowych (w tym sklepów). Im większa ilość treści oraz odpowiednia optymalizacja, tym pod większą ilością fraz pojawia się promowana witryna w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na zwiększenie liczby odwiedzających. Kilka z takich fraz zostało wymienionych przy opisywaniu zagadnienia wyboru słów kluczowych. Doskonałym przykładem jest fraza „program do nagrywania filmów nero polska wersja bezpłatna”, która nie była nigdy przedmiotem pozycjonowania, a mimo tego w listopadzie 2009 roku przyniosła 5 wejść na badaną stronę.