Sukces wyszukiwarki Google polegał w głównej mierze na zastosowaniu genialnej metody oceny wiarygodności i wartości jaką przedstawia daną strona. Polega ona na dynamicznej ocenie strony poprzez zliczanie i wartościowanie jakości prowadzących do niej linków z innych stron.

Powyższa koncepcja wywodzi się prawdopodobnie ze środowiska naukowego, gdzie wartość publikacji jest oceniana na podstawie liczby odwołań/cytatów w innych materiałach naukowych. Obecnie chyba wszystkie wyszukiwarki używają w swych algorytmach do oceny wartości stron analizy linków, oszacowując tzw. link popularity stron. W Google ocena ta jest przedstawiana za pomocą PageRank, który przyjmuje wartości od 0 do 10.

Jak już wspomniałem, algorytmy oprócz ilości linków, biorą pod uwagę także ich jakość. Hiperłącza znajdujący się na stronie o niskim PR, z małą ilością tekstu lub skopiowaną treścią z innego serwisu, a także farmach linków(strony z bardzo dużą ilością linków zewnętrznych) są o wiele mniej wartościowe, niż te umieszczone w środku artykułu lub na stronie istniejącej od wielu lat i cieszącej się znaczną popularnością.
Istnieje znacznie więcej czynników oraz technik wpływających na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania.