Kilka dni temu przeanalizowałem statystyki serwisu z branży turystycznej. Nie wyciągnąłem żadnych odkrywczych wniosków, jednakże myślę, że warto się z Wami podzielić i przypomnieć na co należy zwracać uwagę podczas prowadzenia i optymalizacji strony www.

Tak ja wspomniałem sprawa dotyczy serwisu turystycznego. Przez ostatnie tygodnie zajmowałem się jego optymalizacją pod kątem wyszukiwarek, przeglądarek oraz dodałem kilka nowych funkcji. Serwis zaczął wyglądać coraz bardziej profesjonalnie. Dodatkowo poprawiliśmy wygląd tekstów, aby były bardziej czytelne. Osoba odpowiedzialna za treści poprawiła i wzbogaciła wiele tekstów. Zostało dodane też sporo nowego contentu. Po miesiącu przyszedł czas na analizę pierwszych wyników naszej pracy.

Jakie są korzyści z optymalizacji?

Porównałem okres 31 dni przed rozpoczęciem pracy nad serwisem oraz 31 dni po tygodniu jak zaczęliśmy wprowadzać zmiany na stronie. Analizę przeprowadziłem korzystając z Google Analytics.

  • Liczba wizyt wzrosła o 78%
  • Liczba odsłon zwiększyła się o 90%
  • Liczba wizyt pochodzących z Google zwiększyła się o 91%
  • Współczynnik odrzuceń zmalał o 3%
  • Współczynnik odrzuceń dla wybranej grupy stron, która zawierała sporo tekstów i zdjęć zmalał o 7%
  • Czas spędzony na stronie wzrósł o 18%
  • Średnia liczba odsłon przypadająca na wizytę wzrosła o 6%
  • Strona zajmuję 3 razy mniej kb i ładuje się szybciej
  • Najbardziej popularne landing page to strony zawierające zdjęcia i więcej niż 2000 znaków tekstu

Wnioski, czyli kilka wskazówek jak optymalizować strony.

  • Ludzie często wpisują frazy jako różnego rodzaju pytania np. „co warto zwiedzić w…”, zastanów się czy nie warto zawrzeć tego typu pytań w tekście
  • Analizuj statystyki strony oraz Google AdWords w celu poznania czego użytkownik szuka w internecie oraz na Twojej stronie
  • Zwróć uwagę czy nie ma błędnych, nieistniejących linków w serwisie
  • Staraj się aby strona była zgodna ze standardami W3C i nie zawierała śmieciowego kodu
  • Style oraz kod JavaScript umieszczaj w plikach
  • Postaraj się ograniczyć zapytania do serwera poprzez łączenie plików z arkuszami stylów, kodem js lub ikonek czy innych małych grafik
  • Zadbaj o to aby obrazki, pliki css i js były cache’owane przez przeglądarki
  • Korzystaj z podkreśleń, pogrubień i nagłówków
  • Dodawaj title i alt tagi do zdjęć, gdyż możesz zyskać sporo ruchu z Google Images
  • W badanym przypadku ponad połowa użytkowników wchodzących z Google Images zobaczyła też inne podstrony.
  • Stosuj nagłówki w tekście oraz zdjęcia, wpłynie to pozytywnie na Bounce Rate

Z pewnością zapomniałem wspomnieć o niektórych kwestiach, jednakże mam nadzieję, że wymienione przeze mnie rady komuś się przydadzą i zachęcą do dokładniejszego zapoznania się z opisywanym zagadnieniem.