Istnieje wiele różnych form reklamy w internecie. Proces projektowania i wdrażania nowych form, trwa i będzie trwać oraz rozwijać się tak długo jak będzie istniał Internet.

Poniżej znajdują się najpopularniejsze formy reklamy:

  • banery o różnych wymiarach, najczęściej 468×60 pikseli;
  • baner rozwijalny – jest interaktywnym banerem, który po naprowadzeniu na niego wskaźnika myszy rozwija się do większego rozmiaru;
  • baner pływający – jest to graficzna reklama, która po wyświetleniu jest stale widoczna na tej samej pozycji w oknie przeglądarki;
  • skyscraper tradycyjny – jest to graficzna reklama umieszczana w prawej części strony w kształcie prostokąta. Przyjmuje najczęściej rozmiary od 120 do 160 pikseli szerokości i 600 pikseli wysokości;
  • billboard – jest to graficzna reklama umieszczana na górze strony w miejscu tradycyjnego banera. Przyjmuje najczęściej rozmiary od 620 do 750 pikseli szerokości i 100 pikseli wysokości;
  • boks śródtekstowy – jest to reklama umieszczana centralnie, najczęściej wewnątrz treści prezentowanych na stronie. Przyjmuje ona rozmiary od 300 pikseli szerokości i od 125 do 250 pikseli wysokości;
  • e-mailing – listy poczty elektronicznej wysyłane do użytkowników kont pocztowych;
  • pop-up i pop-under – jest to reklama emitowana w oddzielnym oknie przeglądarki po wejściu użytkownika na dany serwis;
  • spot internetowy (interstitial) – jest to reklama w formie pełnoekranowej animacji lub materiału wideo;
  • toplayer – jest to reklama wyświetlana nad treścią strony w dowolnym jej miejscu;
  • tapeta (watermark) – jest to reklama graficzna wyświetlana jako tło strony

Oprócz opisanych powyżej są jeszcze inne formy reklamy. Jedną z nich jest marketing wirusowy, którego idea opiera się na działaniu typowego wirusa komputerowego. Wirus infekuje najpierw jedną osobę, po czym ona infekuje następne jednostki i tak skażenie rośnie geometrycznie. Marketing wirusowy stawia sobie za cel stworzenie takiego produktu lub materiału marketingowego, który zostanie przekazany przez jednego odbiorcę innym. Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne i intrygujące materiały wideo, które często krążą wśród internautów. Takie zabiegi marketingowe potrafią wpłynąć na nasze wypowiedzi. Znanym przykładem jest slogan pochodzący z reklam sieci komórkowej „takie rzeczy to tylko w erze”.

Do niedawna nowością w marketingu internetowym było pojawianie się przedsiębiorstw w serwisach społecznościowych. Wiele marek promuje się w serwisach typu Second Life, Facebook czy Nasza Klasa. Tworząc społeczności oraz zbierając w swoich profilach grupy fanów, wpływają na postrzeganie marki przez ich klientów. Konsumenci przywiązują się do danej firmy i tworzą się między nimi bliższe relacje.

Całkiem nowe możliwość w marketingu daje mikrobloging. Mikroblog jest pochodną blogu, czyli tworem wzorującym się na pamiętniku. Jednocześnie w dużej części ma charakter typowego serwisu społecznościowego. Jednym z takich serwisów, umożliwiającym mikrobloging jest Blip. Oto jak serwis reklamuje swoje usługi dla biznesu: „Blip jest platformą komunikacyjną umożliwiającą budowanie i utrzymywanie relacji oraz prowadzenie sprawnej i niezawodnej komunikacji w czasie rzeczywistym. Dzięki niemu dotrzesz do obecnych i przyszłych klientów, poznasz ich opinie na temat Twojego produktu i zbudujesz długotrwałe relacje z klientami, partnerami biznesowymi, mediami i wszystkimi odbiorcami Twojego produktu.”

Marketing w wyszukiwarkach internetowych, jest obecnie najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla małych i średnich firm. Koszty rozpoczęcia kampanii reklamowej w wyszukiwarkach internetowych jest stosunkowo niski, jednocześnie przy większej konwersji niż w przypadku innych form reklamy, takich jak różnego rodzaju banery reklamowe. Właśnie tej formie promocji poświęcę najwięcej uwagi w innych wpisach.

Przy tworzeniu powyższej listy form reklamy sugerowałem się tekstem:
http://www.ittechnology.us/formy-reklamy-internetowej/