Na początku 2010 roku na potrzeby pracy licencjackiej przeprowadziłem badanie efektywności reklamy w linkach sponsorowanych (Google AdWords) dla pewnego sklepu z dość specyficznej branży. Wprawdzie od tego czasu minęło prawie półtora roku, jednakże wnioski są nadal aktualne.

Badany sklep internetowy powstał w 2005 roku, jako rozwinięcie działalności tradycyjnego sklepu. W odpowiedzi na prośbę właściciela przedsiębiorstwa, nazwa sklepu, adres oraz przedmiot działalności nie zostały zawarte w moje pracy.

Badanie zostało przeprowadzone na podstawie informacji dotyczących wybranego sklepu internetowego, który prowadził kampanię reklamową w wyszukiwarce Google za pomocą narzędzia Google AdWords. Kampania była podzielona na 5 grup reklam. Do każdej z grup, przypisano od kilku do kilku-dziesięciu różnych słów kluczowych oraz przygotowano oddzielne teksty reklamowe. Analizowane dane dotyczą okresu od 4 stycznia 2010 r. do 20 lutego 2010 r. W badanym okresie, w ramach prowadzonej kampanii, system AdWords zrealizował 558 643 odsłon, które wygenerowały 6 219 odwiedzin. Koszt wszystkich kliknięć wyniósł 3 118,99 zł. Dane były zbierane przez system Google Analytics, zintegrowany z narzędziem Google Adwords, dzięki czemu było możliwe śledzenie konwersji. W analizowanym przypadku pożądanym zachowaniem po kliknięciu w reklamę sklepu, było złożenie zamówienia. Sposób śledzenia konwersji został opisany w dokumentacji AdWords i polega on na zapisaniu pliku cookie na komputerze lub w telefonie komórkowym użytkownika, gdy kliknie on w reklamę. Gdy użytkownik dokona zakupu, plik cookie zawierający informację o reklamie, z której klient dowiedział się o sklepie, jest korelowany z dokonaną transakcją. Po dopasowaniu Google odnotuje zrealizowaną konwersję.

Najważniejsze wnioski:

  1. Opłacalność reklamy w wyszukiwarkach internetowych jest uzależniona od odpowiedniego dopasowania parametrów kampanii reklamowej. Istotnym elementem podczas projektowania kampanii jest właściwy wybór fraz kluczowych oraz ciągły monitoring efektów i opłacalności danej reklamy. Zauważono, że najwyższy zwrot z inwestycji jest w przypadku szczegółowych fraz np. nazw produktów.
  2. Promocja sklepu internetowego w wyszukiwarkach przynosi wymierne korzyści, jakimi są: zwiększenie sprzedaży oraz wzrost przychodów. Jednakże, aby inwestycja była opłacalna, czyli wielkość nakładów na reklamę była niższa od dochodów należy dobrze dopasowywać treści reklam oraz fraz.

Podsumowując reklama w wyszukiwarkach internetowych wpływa na wielkość sprzedaży oraz może być opłacalna jeżeli będzie ona prowadzona w sposób przemyślany, a jej efekty będą poddawane ciągłemu procesowi kontroli. Warto też pamiętać o dobrze przygotowanej ofercie oraz tym żeby sposób zakupu był wygodny i zrozumiały dla przeciętnego kupującego.

Szczegółowy raport:
Jeżeli chcesz zapoznać się z pełnymi wynikami badań pobierz raport o efektywności reklamy w adwords.