Od dłuższego czasu media społecznościowe są mocno widoczne w naszym życiu, rewolucję w Polsce zaczęła Nasza klasa, a obecnie pałeczkę lidera przejął Facebook. Jak pisałem w jednym z poprzednich wpisów, media społecznościowe mają wpływ na pozycjonowanie stron, dlatego postanowiłem stworzyć kilka tekstów na ten temat.

Rynek mediów społecznościowych od kilku lat rozwija się w szybkim tempie. Liczba użytkowników tych serwisów ciągle rośnie. Narzędzie DoubleClick Ad Planner stworzone przez Google podaje, że jeden z najpopularniejszych portali – Facebook odwiedzany jest przez 970 mln unikalnych użytkowników z całego świata, z czego 13 mln to Polacy. Podstawowym plusem serwisów społecznościowych jest czas jaki spędzają na nich użytkownicy. Na przykład na Facebooku przeciętny użytkownik spędza około 7 godzin miesięcznie, zaś 16% osób najbardziej zaangażowanych lub wręcz uzależnionych, jest zalogowanych na stronie cały dzień1.

Z raportu BIA/Kelsey dotyczącego mediów społecznościowych wynika, że w 2010 roku wydatki na reklamę w społecznościach na świecie wyniosły 2,1 mld dolarów, a w 2015 wydatki mają osiągnąć pułap 8,3 mld2.

Inny raport, zredagowany przez Andrew Sheehy pt. „Social Networking & Social Media: 2012 to 2016” mówi o liczbie 1,9 mld użytkowników mediów społecznościowych na koniec 2012 roku. Prognozuje, że w 2016 roku będzie ich aż 2,5 mld. Wartość światowego rynku social media szacuje na 10,4 mld dolarów w 2012 roku, zaś cztery lata później na 19,4 mld. Cały rynek reklamy on-line określa na 114 mld dolarów3.

Z kolei inne dane opublikowane przez Emarketer.com mówią o wydatkach w wysokości 5,54 mld dolarów w 2011 roku. Poniższa tabela przedstawia wydatki na reklamę w social media od 2009 do 2013 roku.

2009 2010 2011 2012 2013
2,38 mld 3,56 mld 5,54 mld 8,04 mld 9,99 mld

 

Z analizy różnych raportów wynika, że z roku na rok wartość rynku mediów społecznościowych rośnie. Pojawia się też co raz więcej agencji zajmujących się prowadzeniem kampanii marketingowych na tego typu serwisach. Przykładem jest agencja Socializer SA, która na początku 2012 roku, jako pierwsza agencja social media w Polsce weszła na rynek NewConnect. Socializer w ciągu 9 miesięcy działalności w 2011 roku osiągnęła przychody netto ze sprzedaży w wysokości 3,22 mln, zaś zysk przekroczył 800 tys. złotych